|
|
04-11-2024
|
|
|
PRODUKTANMELDELSER / TESTS
Her er alle de produktanmeldelser og test lavet af S.L.A.P
ARTIKLER - PRODUKTANMELDELSER - ViewSonic
Læst 6642 gange
Test udført af Shim
Hvis vi skruer tiden 1½ år tilbage, var jeg på daværende tidspunkt, indædt modstander af at skulle have en fladskærm indenfor hjemmets 4 vægge. Siden da er udviklingen
på området gået stødt fremad og for ca. ½ år siden måtte jeg også ud og investere i en fladskærm selv.
Nu er ViewSonic så kommet med en ny skærm på det danske marked, VX924 19" Digital LCD Display, med kun 3ms responsetime. Kan det virkelig være rigtigt at der nu er
kommet en LCD skærm, man kan spille actionspil på uden at få ondt i hovedet efter at have siddet og kigget på noget sløret grafik en halv time? Det ville vise sig.
Fysiske data.
Det første man lægger mærke til nå man får pakket skærmen ud af den farvestrålende kasse med de 3 ViewSonic papagøjer, er skærmens design. Endnu en gang er ViewSonic
kommet frem med et meget stilrent design, som efter min smag pynter på ethvert skrivebord. Den næste ting man lægger mærke til er, at skærmen er samlet!!! Ikke noget med at
man først skal til at smide foden på, nænej... det er bare og smække skærmen på bordet, i med digitalkablet og ind bag pc´en - nemmere kan det ikke være.
På fronten er placeret 5 knapper. Ud over power-knappen er der placeret 4 knapper til nemt at håndtere skærminstillingerne, og navigere rundt i skærmmenuen.
Der er ikke så mange instillingsmuligheder for skærmens fysiske placering. Den eneste mulighed er at vippe skærmen frem og tilbage. Her kunne jeg godt tænke mig at man
havde givet os muligheden for, at kunne indstille højden på skærmen, samt mulighed for at dreje skærmen fra side til side.
Af fysiske tilslutninger finder vi bagpå, 230 Volts tilslutning, 1 stk. DVI og 1 stk. D-SUB. Der er hvad man skal bruge og ikke mere. Jeg kunne personligt godt tænke mig
at der var lavet plads til en lille USB hub, men det har man valgt fra på denne model. Der medfølger heller ikke et væg-monteringskit,
dette kan dog købes som ekstra udstyr.
Tekniske Specs.
Hvis man er ude efter en LCD skærm som skal bruges til at spille og se film på, er det vigtigt at responstiden er så lav som mulig. Hvis man tager en skærm med f.eks.
25ms responsetime er det helt umuligt at koncentrere sig om at se film på den. Der vil simpelthen være alt for meget slør i billedet omkring bevægelserne. Dette sker
fordi hver enkelt pixel i en LCD skærm er for langsom til skifte farve. Derfor kan man sige, at jo større krav man stiller til billedet på skærmen, desto lavere
responsetime skal man gå efter når man vælger en LCD skærm. En CRT skærm har ikke denne forsinkelse, her er det vigtigste hvor mange billeder
pr. sekund skærmen kan vise.
Med lidt hovedregning kan vi så omregne fra responsetime til fps (frames pr. sekund). Vi ved nu at vores skærm vi her tester, ifølge specs har en responsetime på 3ms.
Hvis vi omregner det til hvor mange billeder skærmen så kan vise pr. sekund, dividere vi 1 sekund (1000ms) med skærmens responsetime 3ms, dvs. at den skærm vi her
sidder med, skulle kunne vise 333 frames pr. sekund. Sammenligner vi med en skærm på 25ms, får vi til sammenligning 40 frames pr. sekund.
Denne udregning lover jo godt for resten af testen. 333 FPS er nok til selv de mest krævende spil på markedet, men holder det også i praksis? Og hvad betyder det at
vi kan få 333 FPS når specs´ne på skærmen siger den kan køre max 75Hz? Det vil vise sig nå jeg jeg senere i testen forsøger mig med diverse spil. Desværre har jeg ikke
det udstyr, der kræves for at teste om de 3ms holder i praksis, så vi må lade testen komme an på oplevelsen af skærmen i de forskellige spil.
Da jeg første gang tændte skærmen blev jeg utroligt positivt overrasket over skærmens skarphed og klare billede. Jeg havde forventet noget godt, men at et billede kan stå
så skarpt, og så klart i kontrasterne overraskede mig - Det er sgu flot!
For at teste kontrasterne i sort og hvid, kørte jeg en test med gråtone-skalaen, og her klarer skærmen sig godt. Den sorte er godt dyb og allerede ved 3% toning af den
sorte kan man se farveforskellen. Det er kun på de gode LCD-skærme man kan se forskellen allerede der. I den anden ende af spekteret, i den hvide nuance, skal jeg ned på
en 95% hvid nuance, for at kunne se forskellen til den der er 100% hvid. Også dette er det kun virkelig gode skærme der kan vise,
samtidig med at den sorte er kulsort.
Den næste test jeg kørte var slør-testen. Her skulle man jo forvente at med en responsetime på 3ms, ville denne test forløbe uden problemer for skærmen. For at teste
kørte jeg et lille program der på en hvid baggrund flytter en sort firkant tværs over skærmen i forskellige hastigheder. På en CRT skærm kan man tydeligt se den sorte
firkants skarpe kanter, uanset hvor hurtigt den ruller over skærmen.
Desværre klarede skærmen sig ikke så godt i denne test. Allerede ved moderat hastighed opstod der slør foran og bag kassen. Dette slør blev gradvist større efterhånden
som jeg skruede op for hastigheden. For at sammenligne dette kørte jeg samme test på min egen fladskærm med 12ms responsetime, og her var resultatet stort set identisk.
Om det er kontrasten mellem sort og hvid der gør det, eller det faktum at ViewSonic har valgt at teste skærmens reponsetid fra grå til grå, og ikke fra sort til sort
som normalt, ved jeg ikke - men resultatet af testen var ikke imponerende.
Med dette i tankerne, måtte jeg springe ud i det. Nu skulle skærmen stå sin virkelige test - SPIL. Som Counter-Strike fanatiker, måtte dette jo blive det første spil
jeg skulle teste skærmen i. Jeg vant til at spille på min 12ms fladskærm, og har vænnet mig til den smule slør der er der, så nu skulle det blive spændende om jeg kunne
mærke forskel. Mit første indtryk var meget positivt. Alting stod meget skarpere, textures stod klart mod hinanden, jeg kunne se hver en detalje. Herefter skulle der
testes med noget action på skærmen, også her blev jeg positivt overrasket. Alting i bevægelse står ligeså skarpt som resten af grafikken.
Nu var jeg forvirret. Den kan ikke flytte en sort firkant med moderat hastighed på en hvid baggrund uden af lave slør, men den kan uden problemer spille counter-strike,
og tilmed med et skarpere billede end jeg nogensinde kan huske jeg har haft på andre af mine skærme (CRT inklusiv).
Måske Counter-Strike ikke kræver nok. Jeg valgte derfor at forsøge mig i Quake 4, her foregår alting lidt hurtigere, men også her blev jeg positivt overrasket. Skærmen
klarede det formidabbelt. Jeg syntes dog at jeg med en lup og dobbelte kontaktlinser, og næsen klasket ind på skærmen, at jeg kunne ane lidt slør. Men det er absolut
ingenting i forhold til hvad man tidligere har været vant til på fladskærme.
Konklusion.
Der er ingen tvivl om at ViewSonic har lavet en god skærm til folk, der vil have fuld valuta for pengene når det drejer sig om highspeed grafik spil. Med de spil jeg har testet skærmen op imod,
har den klaret det fremragende. Billedet står superskarpt og roligt, og den er god både at sidde og arbejde ved, samt at sidde over længere tid og spille ved.
Der er ingen tvivl om at hvis jeg skulle have en ny skærm her og nu, ville jeg vælge at investere i denne model.
Jeg tror helt sikkert at ViewSonic har fat i noget af det rigtige i deres ClearMotiv teknologi, som er den teknologi der er brugt for at bringe responstiden ned på 3ms.
r>
Link: ViewSonic VX924 specifications
Link: Viewsonic.com
|
|
|
|
|
|
|
|
Counter strike counterstrike cstrike cs spilservere esport e-sport serverhosting SLAP.
© slap.dk * optimeret til 1024 x 768 * optimeret til IEX 5.0
|
|
|
|
|
|
|
|
|